Miért fontos a lakcímváltozás hivatalos bejelentése?

Miért fontos a lakcímváltozás hivatalos bejelentése?

2019-10-17 13:09:12

Amikor valaki másik lakóhelyre  költözik, természetes módon felmerül, hogy erről a változásról kiket és milyen  módon kell értesítenie. A lakcímváltozásról rendszerint nem mulasztjuk el  értesíteni azokat, akikkel rendszeres kapcsolatban vagyunk, például a  telefonszolgáltatónkat vagy a bankunkat. Kötelesek vagyunk a lakcímváltozásról  a hivatalos lakcímnyilvántartást is értesíteni? Miért fontos a lakcímváltozás  bejelentése?


Lakóhely, tartózkodási hely, értesítési cím:  melyik mit jelent?

A hatósági lakcímnyilvántartás kétféle lakcímet ismer:

A lakcím egyik típusa a lakóhely, amit a köznyelvben „állandó lakcím” néven szoktunk emlegetni. A lakcím annak a lakásnak a címe, amelyben az érintett személy él, amelyet életvitelszerűen otthonául használ. Lakás lehet egy épület vagy épületrész, amely állhat akár egy vagy több helyiségből. Nem feltétel, hogy a lakóhely kifejezetten ház vagy lakás besorolású legyen. Így lakóhelyként szolgálhat például egy raktárépület is.

A lakcím másik típusa a tartózkodási hely, amelyet közkeletű kifejezéssel „ideiglenes lakcím”-ként ismerünk. A tartózkodási hely olyan cím, ahol valaki 3 hónapnál hosszabb ideig tartózkodik, anélkül, hogy lakóhelyét véglegesen el akarná hagyni. Tehát tartózkodási helyünk csak akkor lehet, ha van mellette állandó lakóhelyünk is.

A jogszabály a lakcímen kívül ismeri még az értesítési címet is. Az értesítési cím nem más, mint olyan, a lakcímen kívüli cím, amelyet valaki kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségként jelentett be. Értesítési cím nemcsak egy lakás címe lehet, hanem például postafiók cím is. Az értesítési cím a hivatalos nyilvántartásban szerepel, de nem jelenik meg a lakcímkártyán.


Lakcím bejelentési kötelezettség 

A lakcímnyilvántartás szabályait tartalmazó törvény szerint a lakcímet, illetve ennek megváltozását a kiköltözéstől vagy beköltözéstől számított 3 munkanapon belül kötelező bejelenteni. A bejelentés tehát nem csupán egy lehetőség, hanem kötelezettség is.

A bejelentés elmulasztásához a jogszabály közvetlenül nem fűz sem bírságot, sem más hátrányos következményt. Korábban a lakcímbejelentés elmulasztása szabálysértésnek minősült, de jelenleg már nem számít annak. Azonban érdemes szem előtt tartani, hogy valótlan vagy félrevezető lakcím bejelentés közokirat hamisítást valósíthat meg.


Minden esetben kell a bérbeadó külön  hozzájárulása a lakcímváltozás bejelentéséhez?

Gyakori tévhit a lakcím bejelentéssel kapcsolatban, hogy a bérlő kizárólag akkor tud bejelentkezni a bérlemény címére, ha a bérbeadó a lakcímbejelentő lapot aláírja, vagy külön aláírással engedélyezi a bejelentkezést. Azonban önmagában a bérleti szerződés is elég a lakcím bejelentéshez, amennyiben a szerződést két tanú által aláírt okiratba, ügyvéd  által ellenjegyzett okiratba, vagy közjegyzői okiratba foglalták.


Miért fontos a lakcímváltozás  bejelentése?

A lakcímváltozás bejelentése nem csupán azért fontos, mert jogszabály kötelezővé teszi. Lakcímünk megváltozásának bejelentése fontos lehet például különböző szociális és egyéb támogatások igénybevétele, vagy a gyermekünk iskoláztatása szempontjából is.

A lakcímünk megfelelő bejelentése azért is fontos, mert ez az a cím, ahol a hivatalos szervek, hatóságok kapcsolatot tudnak tartani velünk. Ha a lakcímváltozást a hivatalos nyilvántartásba nem jelentjük be, és a hatóságok máshonnan sem szereznek tudomást az új címünkről, akkor a korábbi, már nem élő címünkre küldött hivatalos levelek is kézbesítettnek minősülhetnek.

Ha a korábbi címről a posta „nem kereste” jelzéssel küldi vissza a hivatalos levelet a feladónak, akkor azt úgy kell tekinteni, mintha átvettük volna. Ilyen esetben, ha a lakcímváltozásunkat nem jelentettük be időben, akkor utólag sem fogjuk tudni igazolni, hogy a levelet a hivatalos szervek rossz címre küldték. Tehát nem tudunk arra hivatkozni, hogy a hivatalos levélben foglaltakról önhibánkon kívül nem szereztünk tudomást, és ezért nem tudtunk például élni fellebbezési jogunkkal a levélben foglalt határidőben.

Fontos, hogy a címváltozásnak a hatósági  nyilvántartásba való bejelentése mellett a változást külön is jelentsük be azoknak a szolgáltatóknak, akikkel szerződésben állunk (például közműszolgáltatók, távközlési szolgáltatók, stb.). Ennek oka, hogy a hatósági lakcímnyilvántartásban bekövetkező változásokról e szolgáltatók nem kapnak automatikusan tájékoztatást.

Dr. Szabó Gergely

ügyvéd

- - - - - - - -

A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak.

 

A megbízható jogi képviselő

 

Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

info@kocsis-iroda.hu

(1) 266-6621

www.kocsis-iroda.huwww.kocsisszabougyved.hu


JOGI ISMERETEK
Ki hozza és ki fizeti az ügyvédet ingatlanvásárláskor?
Ki hozza és ki fizeti az ügyvédet ingatlanvásárláskor?
Egy lakás, ház vásárlása mindig nagy lépés. A legtöbben hosszú évekig fizetik, hosszú kötöttséget jelent, hiszen nem cserélgetjük naponta. De nem csak a vevőnek lényeges, hogy milyen feltételekkel, milyen szerződéssel veszi meg az ingatlant. Nagy összegekről van szó, melyben sokszor egy élet munkája van benne. De egyáltalán kell ezt magyarázni, miért fontos, hogy az ingatlan adásvételnél figyelembe vegyék az érdekeit? Ki hozza és ki fizeti az ügyvédet? Kinek az érdekeit képviseli az eljáró ügyvéd?
Hogyan örökölhet az élettárs?
Hogyan örökölhet az élettárs?
Hazánkban is sokan élnek élettársi kapcsolatban. Mégis gyakran csak az élettárs halála esetén merül fel a kérdés, hogy a túlélő élettárs örökölhet-e az elhunyt után. Az élettársnak szűkebb lehetőségei vannak az öröklésre, mint a túlélő házastársnak. Hogyan örökölhet az élettárs?
Mire érdemes figyelni foglaló esetén?
Mire érdemes figyelni foglaló esetén?
A szerződés megerősítésére szolgáló jogi  biztosítékok közül az egyik legismertebb a foglaló. Ezt a szerződő felek gyakran  alkalmazzák adásvételi szerződések - különösen ingatlan adásvétel - esetén. A  foglalóval kapcsolatban gyakran támadnak félreértések. Mire érdemes figyelni a  foglalónál?
Milyen ügyekben járhat el önállóan a társasház?
Milyen ügyekben járhat el önállóan a társasház?
A hazai ingatlanok jelentős része társasházi  formában működik. A társasház az ingatlan tulajdonosok sajátos közössége, de  általánosságban nincs arra joga, hogy minden ügyben önállóan eljárjon a  közösség nevében. Törvény határozza meg azon ügyek körét, amelyben a társasház önállóan  is felléphet.
felugró ablak bezárása
Hasznos információk lakáskeresőknek!

Heti egyszeri hírlevélben értesítjük aktuális lakáspiac helyzetről és alakulásáról.

Név

Email *

Kérem, adja meg nevét és e-mail címét, hogy tájékoztatni tudjuk!
Email címe megadásával hozzájárul, hogy hírleveleket kapjon.

*-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!

^